Γενική άποψη από street View (2014)
|
Η φωτογραφία του Henri Cartier Bresson
|
Ο πίνακας του Τσαρούχη
|
Διεύθυνση : Αγ. Ασωμάτων 45, Αθήνα
Επωνυμία : Το σπίτι με τις Καρυάτιδες
Αρχιτεκτονική τάση : Νεοκλασικό
Περιγραφή :
Διώροφο νεοκλασικό κτίριο με χαρακτηριστικό εξώστη στον όροφο. Τα ανοίγματα στο ισόγειο είναι τυπικά για χρήση καταστήματα. Στον όροφο τα ανοίγματα είναι ορθογώνια με κλασικιστικό πλαίσιο. Ο εξώστης είναι εσωτερικός στο αριστερό τμήμα της όψης περιλαμβάνει τρία ανοίγματα και το στηθαίο φέρει νεοκλασικά κολωνάκια. Χαρακτηριστικές είναι οι Καρυάτιδες που υποβαστάζουν το επιστύλιο στην πρόσοψη. Η επικάλυψη γίνεται με κεραμοσκεπή στέγη, που καταλήγει σε ακροκέραμα και νεοκλασικό γείσο.
Αποτελεί αξιόλογο δείγμα νεοκλασικής αρχιτεκτονικής με λαϊκά στοιχεία..
Ιστορικά στοιχεία Λαογραφικά στοιχεία :
Ήταν το σπίτι του Ιωάννη Καρακατσάνη που ήταν σπουδαίος Αιγινίτης καλλιτέχνης που θήτευσε δίπλα στον Λεωνίδα Δρόση. Διακρινόταν για τις προτομές που είχε φιλοτεχνήσει, όπως αυτήν στην κεντρική πλατεία της Λαμίας, όπου δημιούργησε τον γνωστό ανδριάντα του Αθανάσιου Διάκου. Τα περίφημα μοντέλα που έγιναν Καρυάτιδες δεν ήταν κάποιες από τις κόρες του, αλλά η γυναίκα του Ξανθή και η αδελφή της Ευδοξία (και όχι οι κόρες του όπως λέει ο μύθος).
Με το σπίτι συνδέεται και η διάσημη φωτογραφία του Μπρεσόν Μια μέρα του ’50 πέρασαν έξω από το σπίτι δύο μαυροντυμένες γυναίκες. Εκεί έτυχε να στέκεται ο κορυφαίος Γάλλος φωτογράφος Ανρί Καρτιέ- Μπρεσόν και τις απαθανάτισε με τη φωτογραφική του μηχανή. Με το ιστορικό κλικ κατέγραψε όλες τις συμβολικές αντιθέσεις της ζωής: Τις μαυροφορεμένες γυναίκες κόντρα στο λευκό της ομορφιάς, τα γηρατειά απέναντι στη νιότη, τη φθορά μπροστά στην αθανασία, το τώρα και το χθες. «Ξαφνικά συνειδητοποιώ ότι οι φωτογραφίες θα μπορούσαν να φθάσουν την αιωνιότητα μέσω της στιγμής». Henri Cartier Bresson.
Την ίδια εποχή (δεκαετία 1950) ο Γιάννης Τσαρούχης εμπνέεται από την νεοκλασική αρχιτεκτονική της Αθήνας και επιστρέφει στο σημείο για να ζωγραφίσει το σπίτι με τις Καρυάτιδες της οδού Αγίων Ασωμάτων. Στον πίνακα είναι διάχυτη η έντονη νοσταλγία για την παλιά πόλη, που κατάφερε να ταιριάξει το κλασικό παρελθόν με το λαϊκό στοιχείο, που προσδίδουν οι άνθρωποι και οι ασχολίες τους.
Χαρακτηρίστηκε διατηρητέο νεότερο μνημείο με την απόφαση
Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. 7863/1383α/30-01-1997 ΦΕΚ 267/Δ/07-04-1997
Πηγές
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου